Deprecated: str_replace(): Passing null to parameter #1 ($search) of type array|string is deprecated in /usr/home/jackMort/domains/zspasierbiec.pl/public_html/app/core/requestHttp.class.php on line 12 Deprecated: Optional parameter $hook declared before required parameter $data is implicitly treated as a required parameter in /usr/home/jackMort/domains/zspasierbiec.pl/public_html/app/plugins/html/controller/htmlController.class.php on line 43 Deprecated: strlen(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /usr/home/jackMort/domains/zspasierbiec.pl/public_html/app/plugins/html/controller/htmlController.class.php on line 30 Szkoła Podstawowa im. Władysława Reymonta w Pasierbcu - Biblioteka
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

1387353603478       1387353600237

 

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023

 

DNI TYGODNIA P. BOGUMIŁA WIELEK

PONIEDZIAŁEK

 
8:00 - 9:40
10:45- 11:45

WTOREK

 
11:40- 12:40

ŚRODA

 
8:00 - 9:40
10:45 - 13:45
CZWARTEK
8:00- 11:50
12:40- 13:10

 

PIĄTEK
 
8:00- 11:50
12:40- 13:10

 Od dnia 13.03.2023r.

                                                                            
                          

KOCHANE DZIECI!    DRODZY UCZNIOWIE!    CZYTELNICY!
     Książka jest wielkim przyjacielem człowieka!                                     
Z całą pewnością warto czytać książki! 


ZALETY CZYTANIA
Można  to udowodnić następującymi argumentami:


 

-czytanie rozwija wyobraźnię                                                                                                      
-dzieła literackie zawierają ciekawe opisy                                                                                 
- pobudzają naszą ciekawość oraz pomagają stworzyć lepszy obraz przedstawionych sytuacji                                                                                                       
- czytając książki można się wiele nauczyć i wzbogacić słownictwo, poprzez stosowaną w nich terminologię, nie zawsze używaną w życiu codziennym                       
-czytając utrwalamy jednocześnie zasady pisowni i zapamiętujemy trudniejsze wyrazy
-przy lekturze książki można mile spędzić czas(niektóre są tak wciągające i interesujące, że trudno się od nich oderwać)
-często ,gdy odrabiamy lekcje spotykamy się z wyrazami, których znaczenia nie rozumiemy, sięgając po odpowiedni słownik dowiadujemy się o ich znaczeniu
-rozwijamy swoje zainteresowania, chcemy o nich jak najwięcej wiedzieć

Mimo, że w Internecie można łatwo i szybko znaleźć informacje, to nigdy nie zastąpi on książki!

Warto czytać książki!                                                                                          
 Mamy nadzieję, że przedstawione argumenty przekonają Was  do sięgnięcia po to cenne i praktyczne źródło wiedzy.
                                                                            Nauczyciele bibliotekarze
                                                                        Urszula Nowak i Bogumiła Wielek

 

35368599-ilustracja-z-książki-podręcznego-ze-smokiem-i-zamek


Od  wielu lat w październiku obchodzimy Święto Bibliotek Szkolnych. Nigdy nie powtarzamy tych samych schematów  i każdego roku obchody Święta są inne. W tym roku świętowaliśmy pod hasłem „Biblioteki szkolne rządzą”. Wszystkie działania zostały podzielone na tygodnie.
 1 tydzień- od 1 do 6 października prowadzona była akcja „rozpowszechniania" wiadomości o święcie wśród społeczności szkolnej.
2 tydzień – od 10 do 17 października uczniowie klasy VII i IIG  przeprowadzali korytarzowe sondy na temat ulubionych książek. Swój głos na książkę mogli oddać uczniowie klas 1-6 oraz rodzice. Wyniki sond zostały zebrane i podane do ogólnej wiadomości.
3 tydzień- od 16 do 24 października uczniowie klas  VI i VII na lekcjach wychowawczych opracowali zagadnienia dotyczące lektur, czytania i biblioteki. Zadaniem uczniów było zredagowanie odpowiedzi na konkretne pytania. Wyniki rozważań zostały zapisane na dużych kartonach i wyeksponowane na korytarzach.
4-5 tydzień- od 21 października do 30 października „Wielkie czytanie” akcja promująca czytelnictwo, zachęcająca do czytania różnych książek. Nauczyciele klas 0-7  czytają fragmenty swoich ulubionych książek  ze szkoły podstawowej. Każde czytanie poprzedzone jest pogadanką na temat wielkiego wpływu czytania na rozwój intelektualny człowieka.
 
 

 sowa1

 
 
 
5 najważniejszych korzyści z czytania  
   

Specjaliści zajmujący się rozwojem dziecka w sposób szczególny podkreślają wpływ czytania na aktywizację pięciu obszarów kompetencyjnych: komunikacji, odpoczynku, inteligencji emocjonalnej, koncentracji i emocji.                                                                    
W dzisiejszym świecie książka nie jest dla naszych dzieci ani jedynym źródłem informacji, ani głównym źródłem rozrywki. Dlaczego zatem wciąż sięgają po książki? Dlaczego nam, rodzicom, powinno zależeć, aby to
robiły?        
                                                                
Komunikacja

Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. Przeczytane w książkach historie uczą dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, odnajdywania zależności i wyciągania własnych wniosków. Jednym słowem, czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.   
                                                                             
Odpoczynek

Są dzieci, które mają spore trudności ze zrelaksowaniem się, wyciszeniem i odpoczynkiem od nadmiaru stymulacji i wrażeń. Bywają przez to nadmiernie pobudzone i chaotyczne w działaniu.Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Podróż w świat wyobraźni daje wytchnienie i tak potrzebną współczesnym dzieciom ciszę, zwłaszcza po zbyt długim oglądaniu telewizji czy graniu na komputerze. 
   
Inteligencja emocjonalna

Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą, że osiągniętą wyłącznie własną pracą. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego.Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi. 
                                     
Koncentracja

Brak koncentracji u dzieci jest naturalnym zjawiskiem na jednym z etapów rozwoju. Obecnie jednak psychologowie dziecięcy, wychowawcy, a także rodzice napotykają coraz większe trudności w pracy z dzieckiem nad umiejętnością skupiania uwagi. Wynika to z rosnącej liczby bodźców, jaka otacza nas w codziennym życiu. Dzieci bywają niespokojne i nadmiernie pobudzone. Nieumiejętność skupienia się na rzeczach istotnych sprawia, że stają się niepewne siebie i trudno znoszą porażki.  Ćwiczenie koncentracji uwagi to bardzo trudne zadanie, ale niezbędne do prawidłowego rozwoju intelektualnego. Rodzice i bliscy dorośli powinni wspierać dzieci we wszystkich aktywnościach, które pomagają wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania. 
                                                                                                               
Emocje

Treść książki często staje się pretekstem do rozmowy z rodzicami czy rówieśnikami na ważne dla dziecka tematy.Czytanie odpowiednich książek jest polecane jako forma leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, nadmiernie agresywnych, z szeroko pojętymi trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Książka może pomóc zarówno w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, jak też posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.

SOWA

WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY

 Czytanie poszerza doświadczenia językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażać myśli i rozumieć sposoby mówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność werbalizowania uczuć i potrzeb. czytanie kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia i formułowania myśli – kompetencje niezbędne do właściwego funkcjonowania społecznego.
Czytanie książek to jeden z najlepszych sposobów relaksu. Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.
Po co nam czytanie?  Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dzięki niemu dziecko zdobywa i uzupełnia wiadomości. Czytanie, pisanie należą do podstawowych warunków koniecznych do bycia aktywnym członkiem społeczeństwa. Czytanie i pisanie są także umiejętnościami nieodzownymi do korzystania  z nowych systemów komunikacyjnych. Łatwiej jest wyrobić w dziecku chęć czytania, jeżeli czytanie będzie dla niego przeżyciem dostosowanym do jego możliwości i przyjemności. 
 Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności  zaspokaja  wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną  z najskuteczniejszych strategii wychowania. Dziecko, któremu czyta się codziennie czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie.   Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Dzieci, którym się czyta będą używały bogatego i pięknego języka, posiądą umiejętności ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny  i obrazowy, czyli wartości bardzo ważne w życiu społecznym.

ksib

 Zalety  książki:

1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz wewnętrzny świat.
3.  Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni.
4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas  umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
9. Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
10. Książka pomaga nam zrozumieć innych.                                                                                        
11. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom  i dorosłym.
 
 

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 
 

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Z analizy dokumentów szkolnych wynika , że dysponujemy księgą inwentarzową założoną w 1952 roku. Szkoda, że nie znamy danych osobowych bibliotekarza .Najstarszą posiadaną przez nas książką jest pozycja nosząca tytuł Pionierowie autorstwa J.Coopera, wydana w 1945 roku w Warszawie przez PZKS. W ciągu minionych lat lokalizacja szkolnej biblioteki ulegała zmianie .Obecnie mieści się ona w nowej części budynku . Warunki i wyposażenie biblioteki sprzyjają realizacji postawionych zadań. Bibliotekarze starają się o jej dalszy rozwój. Aktywnie włączamy się w realizację działań podejmowanych przez szkołę.