Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem

CZAS WOLNY DZIECKA


         Dziecko jako pełnoprawny członek rodziny powinno mieć w domu swoje obowiązki, dostosowane do wieku i możliwości- początkowo może to być posprzątanie swoich zabawek poprzez wrzucenie ich do koszyka czy kartonu, później- ułożenie ubranka, złożenie łóżka, wytarcie kurzu, itd. Oczywiście dziecku nie wszystko musi wychodzić tak perfekcyjnie jak dorosłym, ale należy pozwolić mu na próby samodzielności, i przede wszystkim – nie wyręczać. Takie działanie pozwoli wykształcić poczucie odpowiedzialności, samodzielności i wiary we własne siły. Należy pamiętać, aby obowiązki nie były za trudne, tak, aby nie przerażały i nie zniechęcały dziecka.
         Dorośli przekazują młodszemu pokoleniu wskazówki dotyczące spędzania czasu wolnego nie tym, co mówią, ale głównie swoją postawą. Gdy rodzice cały dzień spędzają w pracy, a wieczory poświęcają na dalsze działania zarobkowe, nie znajdując czasu na odpoczynek ani zabawy czy rozmowy z dziećmi, to one nie nauczą się, jak planować czas pracy i czas wolny.
         Podobnie wygląda wpływ rodziców na samą organizację czasu wolnego dziecka- w rodzinach, gdzie dorośli większość czasu spędzają na wspólnych rozmowach, czytaniu książek, grach, spacerach, rozwijaniu zdolności- istnieje większe prawdopodobieństwo, iż dziecko będzie widziało w takim działaniu więcej korzyści i będzie ten wzorzec powtarzało. Natomiast w rodzinach, gdzie większość czasu każdy jej członek spędza samotnie w swoim pokoju lub pozornie wspólnie na oglądaniu telewizji- motywacja do zmiany stylu życia będzie mniejsza.
         Komputer i Internet- dobrodziejstwo XXI wieku czy zbyteczny pochłaniacz czasu?
– komputer to wspaniały wynalazek, który można wykorzystywać do rozwoju wielu funkcji i zdolności. Jednak i tutaj potrzebna jest rozwaga- zarówno w doborze czynności na nim wykonywanych, jak i czasu, który dziecko przy nim spędza. Obecnie często spotyka się dzieci w wieku 4-5 lat, które spędzają po kilka godzin dziennie na prostych grach, praktycznie bez kontroli rodzicielskiej. W nieco późniejszym wieku, umiejąc już czytać- dzieci zaczynają korzystać z Internetu- wiemy jednak, iż znajdują się tam, praktycznie na wyciągniecie ręki, różne treści, także te nie przeznaczone dla dzieci w żadnym wieku. Dzieci, nawet te mniej ufne, są też narażone na wiele niebezpieczeństw- nigdy nie można być pewnym, kto znajduje się po drugiej stronie sieci, z kim dziecko rozmawia, komu się zwierza i co z tego wyniknie. Pozwalając dziecku na korzystanie z Internetu trzeba być szczególnie uwrażliwionym na to, jak ono wykorzystuje tą możliwość. Rolą rodzica jest też wykształcenie w dziecku poczucia, że do wieku treści w Internecie należy podchodzić z dystansem.
/Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie/   
 
 
Historia
"PASIERBIOCKI"
SKO

Galeria

Szukaj