READING IS MAGIC! - INNOWACJA PEDAGOGICZNA REALIZOWANA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Innowacja pedagogiczna o nazwie Reading is magic! obejmowała cykl dodatkowych zajęć językowych dla chętnych uczniów klasy III Szkoły Podstawowej im. Władysława Reymonta w Pasierbcu. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu w okresie od października 2021 r. do maja 2022 roku, a wzięło w nich udział 19 uczniów.
Najważniejsze cele projektu dotyczyły:
zwiększenia motywacji oraz rozbudzenia pasji do nauki języka angielskiego;
uatrakcyjnienia sposobu nauczania i uczenia się języka poprzez poznawanie literatury obcojęzycznej;
wzbogacenia oraz utrwalenia zakresu słownictwa, doskonalenia poprawnej wymowy oraz utrwalenia struktur gramatycznych;
rozwijania umiejętności językowych oraz umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem;
rozwijania w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości;
wdrażania uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego;
kształtowania kreatywności i umiejętności twórczego myślenia;
wdrażania uczniów do efektywnego spędzania czasu wolnego poprzez promowanie czytelnictwa.
Na zajęciach wykorzystano różne metody pracy, jak np. drama, prace projektowe, storytelling, CLIL, karty pracy czy gry interaktywne, łącząc przy tym materiał językowy z programu nauczania z treściami lektur z serii Pearson English Kids Readers. Podczas zajęć uczniowie pracowali indywidualnie, w parach, w grupach oraz zbiorowo, opierając się na 8 historiach Disney'a: Cinderella, Finding Dory, Frozen, Monsters University, Tangled, 101 Dalmations, Toy Story 2, The Lion King. Po omówieniu każdej książeczki uczestnicy projektu mogli ją wypożyczyć do domu i skorzystać z dostępnych nagrań online, zapewniających dodatkową praktykę w ćwiczeniu rozumienia ze słuchu, a także przyzwyczajających dzieci do różnych akcentów i dialektów. Na ostatnich zajęciach stworzono plakat dotyczący przeczytanych lektur z wyszczególnieniem tytułów, głównych bohaterów oraz kluczowego słownictwa.
W ramach wdrożonej innowacji prowadzone były otwarte rozmowy z uczniami o tym, co im się podobało, czego się nauczyły, co zapamiętały, obserwacja pracy i zaangażowania uczestników, a także analiza efektów ich pracy – analiza plakatu jako wytworu pracy całej grupy oraz kart pracy i zeszytów uczniów. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw, a także stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
Wnioski:
Obserwacja uczniów podczas zajęć, analiza efektów ich pracy oraz przeprowadzone rozmowy umożliwiły wysunięcie wielu wniosków.
Niniejsza innowacja pozwoliła rozwinąć pasje i zainteresowania językowe uczniów, podniosła ich motywację do nauki języka angielskiego oraz poznawania kultury i tradycji krajów anglojęzycznych. Udział uczniów w innowacyjnych działaniach dał im możliwość rozwoju umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem, poszerzenia czynnego i biernego zasobu słownictwa, a tym samym wzrostu skutecznego porozumiewania się w języku obcym.
Dla nauczyciela najważniejszymi efektami kilkumiesięcznej pracy było poczucie satysfakcji z owocnej współpracy z uczniami, zdobycie nowego, ciekawego doświadczenia oraz doskonalenie swojego warsztatu pracy.
Dodatkowo projekt czytelniczy wzbogacił ofertę edukacyjną szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych i budowanie pozytywnego wizerunku placówki, która dba o rozwój językowy swoich uczniów. Przyczynił się również do poszerzenia księgozbioru szkolnej biblioteki o nowe obcojęzyczne pozycje.
Podsumowując, innowacyjność zajęć przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania czytelniczego wśród dzieci oraz rozwoju umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem. Innowacja umożliwiając przeniesienie się czytelników do magicznego świata bajek i opowiadań Disneya okazała się doskonałym przykładem nauki poprzez zabawę. Dzięki wspaniałym bohaterom i wciągającym historiom, uczniowie dobrze się bawili, ucząc się jednocześnie przydatnych słówek i zwrotów. To nie tylko sposób urozmaicenia nauki, ale też szansa na pokazanie, że język otwiera okno na świat.