PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
UCZNIÓW KLAS I -III
Zasady i sposoby oceniania w klasach I-III:
Ocenianie w klasach I-III pełni funkcję kontrolną, informacyjną i motywacyjną. Oprócz tego ocena opisowa jest oceną klasyfikacyjną. Opis osiągnięć ucznia to kontrola spełnienia przez niego wymagań edukacyjnych, a zarazem informacja o tym dla ucznia i rodzica. Wszystkie wymagania są sprawdzane i oceniane na bieżąco w różnych formach aktywności.
Oceniane formy aktywności uczniów:
a) wypowiedzi ustne ( opowiadanie, recytacja, teksty piosenek itp.)
b) umiejętność czytania
c) prace pisemne:
-pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu(dyktanda), przepisywanie
- sprawdziany, kartkówki, testy
-prowadzenie zeszytu ćwiczeń oraz zeszytu przedmiotowego
d) prace domowe
e) aktywność i zaangażowanie na lekcji
f) aktywność artystyczna
g) działalność zdrowotno- ruchowa
Ocena bieżąca:
· Odbywa się każdego dnia w trakcie zajęć szkolnych;
· Polega na stałym informowaniu ucznia o jego zachowaniu i postępach;
· Motywuje do aktywności i wysiłku.
Oceny bieżące mają charakter słowny lub cyfrowy i ustalone są wg skali:
6 - ocena celująca - gdy osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych osiągnięć edukacyjnych
5 - ocena bardzo dobra- gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności
4 - ocena dobra - gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści
3 - ocena dostateczna- gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści
2 - ocena dopuszczająca- gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie i utrudniają dalsze kształcenie
1 - ocena niedostateczna - gdy wiadomości i umiejętności nie są opanowane, uczeń nie radzi sobie z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela
- dopuszcza się także stosowanie w dziennikach lekcyjnych następujących znaków:
„np”- brak przyborów, zeszytu, kart ćwiczeń, stroju gimnastycznego,itp.
„bz” - brak zadania
„nb” - nieobecność ucznia np. podczas sprawdzianów, zajęć ocenianych z edukacji plastycznej lub technicznej
Dwa razy w ciągu roku nauczyciel sporządza pełną ocenę opisową / śródroczną i roczną /.
1. Pisemne prace są oceniane w systemie punktowym i przeliczane na oceny:
- stopień celujący: 100% + trudniejsze zadania dodatkowe
- stopień bardzo dobry: 90% - 100%
- stopień dobry: 75% - 89%
- stopień dostateczny : 50%- 74%
- stopień dopuszczający : 30% - 49%
- stopień niedostateczny : poniżej 30%
* w przypadku nieobecności ucznia na kartkówce – uczeń otrzymuje w dzienniku zapis „nb” i nie ma obowiązku zaliczenia kartkówki
* nieobecność na sprawdzianie odznaczona jest zapisem „0” i wymaga się jego zaliczenia w terminie uzgodnionym z nauczycielem uczącym
*ocenę ze sprawdzianu poprawiamy jedynie w przypadku otrzymania oceny dopuszczającej bądź niedostatecznej w możliwie najbliższym terminie
2. Ocenianie poprawności ortograficznej w pisaniu z pamięci, ze słuchu oraz przepisywaniu tekstu ustala się następująco:
- stopień celujący: 0 błędów
- stopień bardzo dobry: 1 błąd ortograficzny
- stopień dobry: 2-3 błędy ortograficzne
- stopień dostateczny : 4-5 błędów ortograficznych
- stopień dopuszczający : 6-7 błędów ortograficznych
- stopień niedostateczny : 8 i więcej błędów ortograficznych
a). 1 błąd ortograficzny jest równoznaczny:
* 3 błędom interpunkcyjnym
*3 opuszczonym lub dodanym literom
* 1 opuszczonemu wyrazowi
* 3 zamianom liter
b) w w/w pracach nie ocenia się strony graficznej pisma
3. Czytanie:
6- czyta każdy tekst płynnie i wyraziście, z odpowiednią intonacją
5- czyta płynnie, wyraziście wyuczony tekst
4- czyta w dobrym tempie, zdaniami, popełnia nieliczne błędy
3- czyta wolno, wyrazami lub zdaniami - częściowo głoskując, sylabizując
2- czyta sylabami, głoskami, popełnia liczne błędy – przekręca wyrazy
1- ma trudności w przeczytaniu prostych dwusylabowych wyrazów, myli głoski
UWAGA: Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia zgodnie z zaleceniami PPP.
Ustala się dla tych uczniów wydłużenie czasu podczas kartkówek/sprawdzianów o 25%
4. Przy ocenianiu z edukacji muzycznej, plastycznej, technicznej i wychowania fizycznego nauczyciel ocenia zaangażowanie i wysiłek ze strony ucznia oraz jego możliwości w tym zakresie.
* Prace ucznia (zeszyty dyktand, prace samodzielne, sprawdziany, prace plastyczne itp.) przechowywane są do końca roku szkolnego w indywidualnych teczkach uczniów i udostępniane są rodzicom/ prawnym opiekunom na ich prośbę.
5. Kryteria oceniania z zachowania:
- wywiązuje się z obowiązków ucznia, nie opuszcza zajęć lekcyjnych bez usprawiedliwienia rodziców, nie spóźnia się na lekcje,
- jest przygotowany do lekcji: odrabia zadania domowe, przynosi przybory szkolne, książki i zeszyty, przynosi strój gimnastyczny,
- jest życzliwy wobec kolegów: chętnie udziela pomocy innym, umie współpracować w zespole,
- konflikty rozwiązuje bez przemocy fizycznej lub słownej (nie stosuje w swych wypowiedziach wulgarnych słów),
- wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, stosuje zwroty grzecznościowe wobec personelu szkoły, rówieśników
- właściwie zachowuje się na imprezach szkolnych i w miejscach publicznych,
- nie niszczy mienia szkolnego, prywatnego i publicznego,
- dba o ład i porządek w klasie, w szkole,
- uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach,
- chętnie bierze udział w pracach na rzecz klasy i szkoły,
- wywiązuje się z powierzonych obowiązków,
-dba o higienę osobistą,
- nosi strój galowy podczas uroczystości szkolnych i patriotycznych,
-właściwie spędza przerwy międzylekcyjne – przebywa na korytarzu, na którym ma zajęcia, nie biega, nie krzyczy
* powyższe kryteria z zachowania mają przełożenie na oceny z edukacji społecznej
KRYTERIA OCEN W KLASACH IV – VIII
1. Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:
- prace klasowe,
- sprawdziany,
- kartkówki,
- testy,
- dyktanda,
- wypracowania,
- odpowiedzi ustne,
- aktywność, inwencja twórcza,
- recytacje,
- scenki, dramy, prezentacje,
- zadania domowe,
- praca na lekcji indywidualna i zespołowa,
- prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń,
- kultura żywego słowa,
- stan czytelnictwa, korzystanie z zasobów biblioteki,
- zaangażowanie i wysiłek ze strony ucznia,
- przygotowanie do zajęć.
2. Każdy uczeń może otrzymać dodatkowe oceny za wykonane prace dodatkowe, za udział w konkursach oraz wykazanie innej ponadprogramowej aktywności twórczej.
3. Każdy uczeń raz w półroczu może zgłosić nauczycielowi nieprzygotowanie do lekcji ( bez podawania jego przyczyny). O nieprzygotowaniu do lekcji należy poinformować nauczyciela na początku lekcji. Nieprzygotowania do lekcji nie można zgłosić, gdy jest zapowiedziany sprawdzian.
4. Prace klasowe, godzinne sprawdziany i testy są zapowiedziane przez nauczyciela tydzień przed planowanym terminem.
5. Każdy uczeń może poprawić ocenę otrzymaną z pracy klasowej, godzinnego sprawdzianu oraz testu w terminie do dwóch tygodni od oddania pracy na zasadach ustalonych przez nauczyciela. Otrzymana z poprawy ocena ( bez względu na to, czy jest wyższa, niższa, czy taka sama ) jest wpisywana do dziennika.
6. Kartkówki mogą, lecz nie muszą być wcześniej zapowiadane przez nauczyciela i obejmują materiał bieżący ( z 3 ostatnich lekcji lub wybranego zagadnienia wcześniej zasygnalizowanego przez nauczyciela).
7. Każdy uczeń może poprawić ocenę otrzymaną z kartkówki w terminie do tygodnia od oddania pracy ( dokładny termin i warunki ustala nauczyciel).
8. Kartkówkę można poprawić tylko raz. Otrzymana z poprawy ocena ( bez względu na to, czy jest wyższa, niższa, czy taka sama ) jest wpisywana do dziennika.
9. Uczeń zobowiązany jest do systematycznego wykonywania prac domowych ( pisemnych, ustnych, przyniesienia zadanych przez nauczyciela materiałów, stroju na w- f).Każdy brak zadania jest odnotowywany w dzienniku. Trzykrotny brak zadania skutkuje oceną niedostateczną, której nie można poprawić. (Uwaga! Pierwszy brak zadania w półroczu jest odnotowywany w dzienniku bez negatywnych konsekwencji dla ucznia).
10. Uczeń nieobecny podczas pisania pracy klasowej, sprawdzianu, testu, dyktanda, kartkówki jest zobowiązany do napisania zaległej pracy kontrolnej w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły, w terminie i w formie ustalonej przez nauczyciela. Jeżeli uczeń po wyznaczonym terminie nie wywiąże się z obowiązku zaliczenia materiału, otrzymuje ocenę niedostateczną.
11. Uczeń, który otrzymał z odpowiedzi ustnej ocenę niedostateczną, może ją poprawić, zgłaszając taką chęć nauczycielowi, który wyznacza termin do 7 dni od otrzymania oceny. Poprawę można mieć tylko raz.
12. Przy ocenianiu z muzyki, plastyki, techniki czy wychowania fizycznego nauczyciel ocenia zaangażowanie i wysiłek ze strony ucznia oraz jego możliwości w tym zakresie.
13. Prace ucznia ( sprawdziany, kartkówki, dyktanda , wypracowania, testy itp.) przechowywane są do końca roku szkolnego w indywidualnych teczkach uczniów i są udostępniane do wglądu rodzicom ( prawnym opiekunom) na ich prośbę.
14. Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną wymagania są dostosowane do aktualnych możliwości ucznia zgodnie z zaleceniami PPP. Ustala się dla tych uczniów wydłużenie czasu podczas pisania prac kontrolnych o 25 %.
15. O wystawieniu ocen śródrocznych i rocznych nie decyduje bezpośrednio średnia arytmetyczna ocen cząstkowych. Ocenę śródroczną i roczną wystawia się na podstawie systematycznej pracy ucznia w ciągu całego okresu. Nie ma możliwości tzw. „zdawania” na lepszy stopień pod koniec semestru.
16. W ocenianiu nie stosuje się cyfry „0”.
17. Przy ocenie prac pisemnych ( prac klasowych, sprawdzianów, testów, kartkówek) obowiązuje następująca skala:
0% - 39% - niedostateczny
40%-59% - dopuszczający
60% - 74% - dostateczny
75% - 89% - dobry
90% - 100% - bardzo dobry
bardzo dobry ( + zadania dodatkowe – powyżej 100%) - celujący